“Ik drink geen alcohol als mijn kind erbij is”

Kinderen kopiëren jouw drinkgedrag. Zien drinken, doet drinken

Als opvoeder heb je meer invloed dan je denkt! Kinderen zien volwassenen als voorbeeld en kopiëren wat wij doen. Wees je dus bewust van jouw drinkgedrag. Voor kinderen die volwassenen alcohol zien drinken, wordt alcohol aantrekkelijker. En dan is de kans groter dat ze voor hun 18e zelf alcohol gaan drinken.

Wat kun je dan doen om het goede voorbeeld te geven?

Het kan zijn dat je af en toe alcohol drinkt waar de kinderen bij zijn. Misschien drink je helemaal niet, maar vrienden en visite die bij jullie langskomen, wel. Het is dan fijn om duidelijk te zijn naar de gasten over jullie huisregels rondom alcohol.

Een aantal praktische vragen om eens over na te denken:

  • Zal ik wijn/bier bij het avondeten drinken of zal ik wachten tot de kinderen op bed liggen?
  • Wil ik nog alcohol schenken op verjaardagen waar de kinderen bij zijn?
  • Wil ik foto’s op sociale media posten met een glas alcohol in mijn handen?
  • Vind ik een fles wijn of pakket speciaal bier altijd de beste keuze voor de meester of juf?
  • Is er een ander alternatief voor die kinderchampagne bij een feestje?

Hoe zit dit dan precies wetenschappelijk?

Kinderen ontwikkelen al vanaf hun tweede jaar zogenaamde alcohol cognities: ze leren over alcohol. Vanaf het vierde jaar beginnen kinderen te onthouden wanneer hun ouders drinken. Ook merken ze dat het gedrag van hun ouders verandert, nadat ze hebben gedronken. Vanaf hun zesde jaar hebben kinderen positieve verwachtingen over de effecten van alcohol. Dat betekent dat veel kinderen die hun ouders zien drinken, positiever gaan denken over alcohol dan kinderen die hun ouders niet zien drinken. Dit vergroot de kans dat deze kinderen op jonge leeftijd gaan drinken en later te veel gaan drinken. Kortom: zien drinken, doet drinken.

Mediawet helpt….maar kijken jongeren nog TV?
De Mediawet helpt om de zichtbaarheid van alcoholreclames op televisie te beperken. Het is namelijk verboden om voor negen uur ’s avonds alcoholreclames op televisie en radio uit te zenden. Maar…. op sociale media is de hele dag door van alles te zien rondom alcohol om hun nieuwsgierigheid te prikkelen: van het ‘shotje van de week’ tot een Licor 43-taart en toffe drankspelletjes met balletjes, en het ‘atten’ van bierflesjes.

➡️ Bekijk de interessante documentaire Pointer (KRO/NCRV) hierover.

Leuke winactie deze campagne periode

Door geen alcohol te drinken in het bijzijn van kinderen geef je ze het goede voorbeeld mee. En ja, dat is lastig. Mensen houden van gewoontes en die zijn moeilijk te doorbreken. Daarom een klein beetje hulp, gewoon ter inspiratie!

Win 1 van deze 5 boeken

Wil je gewoon wat inspiratie over hoe anderen hun (drink)gedrag aanpakken of aan de slag gaan met hun mindset? Dan hebben we een interessante winactie voor inwoners van Noord-Holland Noord. Laat (eenmalig) jouw gegevens achter en maak kans op één van de onderstaande boeken. Je kunt meedoen tot 1 december 2024.

Help mee de campagne meer bereik te geven

Je kunt deze boodschap mee helpen verspreiden door tijdens deze campagneperiode aandacht besteden aan het onderwerp zien drinken, doet drinken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Inwoners (ouders) & partners informeren via de digitale A5 flyer (bijv. meesturen in jullie nieuwsbrief) of drukklare flyer (om neer te leggen of uit te delen bij bijeenkomsten)
  • Inwoners (ouders) & partners informeren via jullie social media kanalen (kant-en-klare berichten zijn gemaakt)
  • Het persbericht van (31-10) delen met lokale & regionale media en op jullie website
  • Partners zoals scholen en sportverenigingen enthousiasmeren het onderwerp met ouders bespreekbaar maken tijdens een ouderbijeenkomst (bijv. in samenwerking met iemand van de GGD of verslavingszorg).
  • Het evenementenbeleid nog eens door te nemen op hoe je tot 12 jaar een alcoholvrije omgeving kunt bieden tijdens events zoals kermissen, avondvierdaagse, festivals, etc.?
  • Het delen van de korte campagne video op jullie intranet, narrowcasting/informatiezuilen of sociale media kanalen

De campagne Zien drinken, doet drinken is opgezet door de Alliantie Alcoholbeleid Nederland. Om het makkelijk te maken, vind je de laatste actuele informatie over de campagne opzet en alle materialen op www.ziendrinkendoetdrinken.nl. Heb je nog vragen of wil je ondersteuning? Dan kun je contact opnemen met info@alcoholalliantie.nl. En volg & deel gerust de social media berichten die ZDDD deelt via Facebook & Instagram.