Het Puberbrein, een handleiding

Waarom maken pubers hun huiswerk niet? Waarom komen ze altijd te laat? Waarom is het een lastige opgave om voor 12 uur uit bed te komen? Waarom zijn alcohol, drugs en gamen zo aantrekkelijk voor jongeren? Aletta Smits geeft op een humoristische wijze antwoord op deze vragen tijdens een lezing over het puberbrein.

 


Nieuwe ontwikkelingen

Er is recent van alles over het puberbrein bekend geraakt. In de lezing over het puberbrein op 11 juni kwamen vele herkenbare situatie aan bod met daarbij tips hoe ermee om te gaan als ouder of als je werkt met pubers. En hoe kun je als opvoeder je kind klaarstomen voor de maatschappij die geen boodschap heeft aan het bioritme van een puber?

Tips van Aletta Smits

In de lezing van Aletta Smits kwamen deze tips naar voren: 

Aletta Smits is directeur van De Loef Training en Advies. Ze geeft lezingen en workshops over de ontwikkeling van het puberbrein. Ze is auteur van het boek ‘Het puberbrein – de missende handleiding’.

Onze top 10 met tips:

  1. Waarom helpt straffen niet zo goed?
    Je kunt beter gewenst gedrag belonen dan ongewenst gedrag bestraffen. Gewenst gedrag belonen werd beter dan ongewenst gedrag straffen (tot 6x). Ze zijn supergevoelig voor beloning. Kunt natuurlijk wel leren de consequenties te dragen van hun acties.
  2. Heeft je puber weer zijn fiets of zijn vieze was niet opgeruimd?
    Reageer niet boos, maar met gevoel: Lieverd, ik vind het echt heel fijn dat je fiets al een stuk dichterbij de garage staat dan gisteren. Of: Dat je was alweer een stukje dichter bij de wasmand ligt.
  3. Waarom komen ze niet op tijd uit bed?
    Pubers hebben meer slaap nodig en kunnen moeilijk wakker worden, omdat ze minder melatonine hebben dan wij. Bij een puber komt de melatonine pas veel later (jetlag gevoel). Ze zijn dus niet lui. Ze kunnen er letterlijk niets aan doen. Help ze wel met slaapregels en help ze met liefdevol wakker worden.
  4. Pubers kunnen niet plannen!
    Dat kunnen ze wel, maar hebben geen tijdsbesef. Bijvoorbeeld 10 dagen, is voor hen nog oneindig. Vertaal het maar eens naar 240 uur en ga kijken welke daarvan te gebruiken zijn om te bijv. leren. Dan komt het veel dichterbij als er nog maar 4 uur overblijft.
  5. Je kunt geen afspraken met ze maken!
    Een puber wordt primair sociaal gemotiveerd. En dat is dan niet sociaal zijn met het gezin, maar natuurlijk met vrienden. Ook nemen ze vooral dingen aan van mensen waar ze naar opkijken. En helaas, dat zijn ook weer niet die ouders. Ook op school geldt dit. Zij doen hun best als de docent leuk is. De sociale verbinding is leidend, dus ze maken zeker afspraken, maar vooral met hun vrienden. Die motivatie om voor jou (als ouder) die handdoek op te ruimen (totaal niet belangrijk) is minimaal.
  6. “Hoe kan mijn dochter NEE zeggen tegen groepsdruk en drank?
    Afspraken met pubers en NIX18 regels is goed te doen, maar wat doe je met met de groepsdruk. Tip: Visualiseer opties (dan blijft het hangen) en oefen reacties/voorbeeld zinnen vooraf met elkaar (cold choice) om daarna op een feestje een goede reactie op hét moment te geven (hot choice), dus “Wil je een biertje?” “Nee, heb net gehad. Haal zo wel.” Dan is de druk weer weg.
  7. “Ik haat je” wordt er soms geroepen bij ons thuis.
    Tuurlijk haten ze je niet. Ze voelen zich gewoon machteloos in de situatie. Reageer liefdevol en zeg “Jeetje, wat maakt dat je zo boos ben op de wereld. Wat is er echt aan de hand?” Zo zorg je ervoor dat je puber zich veilig voelt bij je en je altijd mag roepen bij hulp.
  8. Lach en geniet!
    Natuurlijk kun je ze af en toe achter het behang plakken, maar grote kans dat je zelf ook vroeger anders in je vel zat dan nu. Een grapje kan zorgen voor verbinding, hou het luchtig.
  9. “Mijn zoon blijft maar twijfelen over zijn opleiding. Waarom hakt hij geen knoop door.”
    Keuzes maken is superlastig voor een puber. Je kiest namelijk niet alleen het beste, maar neemt ook afscheid van andere keuzes. En daarbij is ‘de toekomst’ ook nog zo ver weg. Ook hier helpt visualiseren van elke keuze.
  10. “Ze hangen maar op de bank met hun mobieltjes
    Eenmaal in rust, zijn ze moeilijk aan te krijgen door hun te kort aan dopamine. Ze willen vaak wel, maar het lukt gewoon niet. Bewegen zorgt ervoor dat er dopamine wordt aangemaakt, dus probeer ze een klein beetje te bewegen, dan zet je dit in werking.

Opvoedvragen kun je altijd stellen via positiefopvoeden@ggdhn.nl. Of kijk eens op de website www.helderopvoeden.nl voor handige gesprekstips.

Eerdere reacties op het webinar:

  • ‘Ik kijk nooit meer hetzelfde naar mijn kinderen, vanaf morgen wordt alles anders thuis.’
  • ‘Ik dacht dat ik naar een presentatie ging, maar het leek wel of ik een avond in het theater had gezeten.’
  • ‘Fantastische lezing, met veel herkenbare voorbeelden en humor.’

Informatieve webinars

Dit webinar over het puberbrein werd met een 9 beoordeeld.
We organiseren vaker informatieve webinars. Ook delen we actuele trends rondom alcohol & drugs in onze digitale nieuwsbrief (maximaal 1x per maand). Ook ontvangen? En wil je een keertje aanwezig zijn bij een interessant webinar? Schrijf je dan in voor deze Weetjes nieuwsbrief.

Presentatie webinar 11 juni ‘Het puberbrein: een handleiding.

  • Je kunt hier de presentatie downloaden van het webinar ‘Puberbrein: Een handleiding’, gegeven door Aletta Smits. 

Promotiematerialen